Alleged Russian hacking of the US election: “We all remember the WMD fiasco”

A Journal of People report

About 15 years after the fabricated Saddam’s WMD story, the US mainstream press is again asked to co-sign a dubious intelligence assessment. This is all about the alleged Russian hacking of US presidential election.
Matt Taibi writes in Rolling Stone:
“This dramatic story puts the news media in a jackpot. Absent independent verification, reporters will have to rely upon the secret assessments of intelligence agencies to cover the story at all.
“Many reporters I know are quietly freaking out about having to go through that again. We all remember the WMD fiasco.
“‘It’s déjà vu all over again’ is how one friend put it.

“You can see awkwardness reflected in the headlines that flew around the Internet Thursday. Some news agencies seemed split on whether to unequivocally declare that Russian hacking took place, or whether to hedge bets and put it all on the government to make that declaration, using ‘Obama says’ formulations.”
Headlined “Something About This Russia Story Stinks”, Matt Taibbi’s article said:
“The New York Times was more aggressive, writing flatly, ‘Obama Strikes Back at Russia for Election Hacking.’ It backed up its story with a link to a joint FBI/Homeland Security report that details how Russian civilian and military intelligence services (termed ‘RIS’ in the report) twice breached the defenses of ‘a U.S. political party,’ presumably the Democrats.
“This report is long on jargon but short on specifics. More than half of it is just a list of suggestions for preventive measures.
“At one point we learn that the code name the U.S. intelligence community has given to Russian cyber shenanigans is GRIZZLY STEPPE, a sexy enough detail.
“But we don’t learn much at all about what led our government to determine a) that these hacks were directed by the Russian government, or b) they were undertaken with the aim of influencing the election, and in particular to help elect Donald Trump.”
The article presented on December 30, 2016 said:
“The problem with this story is that, like the Iraq-WMD mess, it takes place in the middle of a highly politicized environment during which the motives of all the relevant actors are suspect. Nothing quite adds up.
“If the American security agencies had smoking-gun evidence that the Russians had an organized campaign to derail the U.S. presidential election and deliver the White House to Trump, then expelling a few dozen diplomats after the election seems like an oddly weak and ill-timed response. Voices in both parties are saying this now.
“Republican Sens. John McCain and Lindsey Graham noted the ‘small price’ Russia paid for its ‘brazen attack.’ The Democratic National Committee, meanwhile, said Thursday that taken alone, the Obama response is ‘insufficient’ as a response to ‘attacks on the United States by a foreign power.’
“The ‘small price’ is an eyebrow-raiser. Also, like the WMD story, there’s an element of salesmanship the government is using to push the hacking narrative that should make reporters nervous. Take this line in Obama’s statement about mistreatment of American diplomats in Moscow:
“‘Moreover, our diplomats have experienced an unacceptable level of harassment in Moscow by Russian security services and police over the last year.’
“This appears to refer to an incident this summer in which an American diplomat was beaten outside the diplomatic compound in Moscow. That followed a 2013 case in which a U.S. diplomat named Ryan Fogle was arrested in similar fashion.
“Fogle was unequivocally described as a CIA agent in many Russian reports. Photos of Fogle’s shpionsky rekvisit, or spy kit – including wigs and a city map that were allegedly on his person – became the source of many jokes in the Russian press and social media. Similar to this hacking story here in the states, ordinary Russians seemed split on what to believe.”
Matt Taibbi writes:
“If the Russians messed with an election, that’s enough on its own to warrant a massive response – miles worse than heavy-handed responses to ordinary spying episodes. Obama mentioning these humdrum tradecraft skirmishes feels like he’s throwing something in to bolster an otherwise thin case.
“Adding to the problem is that in the last months of the campaign, and also in the time since the election, we’ve seen an epidemic of factually loose, clearly politically motivated reporting about Russia. Democrat-leaning pundits have been unnervingly quick to use phrases like ‘Russia hacked the election.’
“This has led to widespread confusion among news audiences over whether the Russians hacked the DNC emails (a story that has at least been backed by some evidence, even if it hasn’t always been great evidence), or whether Russians hacked vote tallies in critical states (a far more outlandish tale backed by no credible evidence).
“As noted in The Intercept and other outlets, an Economist/YouGov poll conducted this month shows that 50 percent of all Clinton voters believe the Russians hacked vote tallies.
“This number is nearly as disturbing as the 62 percent of Trump voters who believe the preposterous, un-sourced Trump/Alex Jones contention that ‘millions’ of undocumented immigrants voted in the election.
“Then there was the episode in which the Washington Post ran that breathless story about Russians aiding the spread of ‘fake news.’ That irresponsible story turned out to have been largely based on one highly dubious source called ‘PropOrNot’ that identified 200 different American alternative media organizations as ‘useful idiots’ of the Russian state.
“The Post eventually distanced itself from the story, saying it ‘does not itself vouch for the validity of PropOrNot’s findings.’ This was a very strange thing to say in a statement that isn’t an outright retraction. The idea that it’s OK to publish an allegation when you yourself are not confident in what your source is saying is a major departure from what was previously thought to be the norm in a paper like the Post.”
The article said:
“There have been other excesses. An interview with Julian Assange by an Italian newspaper has been bastardized in Western re-writes, with papers like The Guardian crediting Assange with ‘praise’ of Trump and seemingly flattering comments about Russia that are not supported by the actual text. (The Guardian has now ‘amended’ a number of the passages in the report in question).
“And reports by some Democrat-friendly reporters – like Kurt Eichenwald, who has birthed some real head-scratchers this year, including what he admitted was a baseless claim that Trump spent time in an institution in 1990 – have attempted to argue that Trump surrogates may have been liaising with the Russians because they either visited Russia or appeared on the RT network. Similar reporting about Russian scheming has been based entirely on unnamed security sources.
“Now we have this sanctions story, which presents a new conundrum. It appears that a large segment of the press is biting hard on the core allegations of electoral interference emanating from the Obama administration.”
It said:
“Did the Russians do it? Very possibly, in which case it should be reported to the max. But the press right now is flying blind. Plowing ahead with credulous accounts is problematic because so many different feasible scenarios are in play.
“On one end of the spectrum, America could have just been the victim of a virtual coup d’etat engineered by a combination of Donald Trump and Vladimir Putin, which would be among the most serious things to ever happen to our democracy.
“But this could also just be a cynical ass-covering campaign, by a Democratic Party that has seemed keen to deflect attention from its own electoral failures.
“The outgoing Democrats could just be using an over-interpreted intelligence ‘assessment’ to delegitimize the incoming Trump administration and force Trump into an embarrassing political situation: Does he ease up on Russia and look like a patsy, or escalate even further with a nuclear-armed power?
“It could also be something in between. Perhaps the FSB didn’t commission the hack, but merely enabled it somehow. Or maybe the Russians did hack the DNC, but the WikiLeaks material actually came from someone else? There is even a published report to that effect, with a former British ambassador as a source, not that it’s any more believable than anything else here.
“We just don’t know, which is the problem.
“We ought to have learned from the Judith Miller episode. Not only do governments lie, they won’t hesitate to burn news agencies. In a desperate moment, they’ll use any sucker they can find to get a point across.
“I have no problem believing that Vladimir Putin tried to influence the American election. He’s gangster-spook-scum of the lowest order and capable of anything. And Donald Trump, too, was swine enough during the campaign to publicly hope the Russians would disclose Hillary Clinton’s emails. So a lot of this is very believable.
“But we’ve been burned before in stories like this, to disastrous effect. Which makes it surprising we’re not trying harder to avoid getting fooled again.”

A “sad commentary on the state of affairs in the American intelligence analyst community”
Margarita Simonyan, the editor-in-chief of RT, the Russian government-backed 24-hour news network, has hit back at claims in a US intelligence report that the news organization engaged in a longstanding effort “aimed at undermining US viewers’ trust in US democratic procedures”.
The Guardian in a report headlined “RT editor disputes US hacking report’s implication of Russian news channel” said:
“In comments provided to the Guardian by email, Margarita Simonyan disputed US intelligence claims linking RT to Russian efforts allegedly ‘ordered’ by President Vladimir Putin, to influence the presidential election in favor of President-elect Donald Trump.”
The report by Edward Helmore from New York said:
“In the words of the declassified CIA, FBI and NSA report, RT’s coverage of Hillary Clinton ‘throughout the US presidential campaign was consistently negative and focused on her leaked emails and accused her of corruption, poor physical and mental health and ties to Islamic extremism’.
“Simonyan called the report ‘a sad commentary on the state of affairs in the American intelligence analyst community’.
“‘The agencies’ only charge against RT is that we were critical of Clinton in reporting actual facts about her,’ she wrote. ‘This is our supposed crime! What a resounding endorsement of journalism and freedom of speech.’
“The report cited comments made by Simonyan in early November to the Russian newspaper Kommersant, in which she said the US itself lacked democracy and had ‘no moral right to teach the rest of the world’.
“Simonyan’s comments are unlikely to throw critics of the state-funded broadcaster, after the US intelligence report accused RT America of ‘deliberately seeking to obscure any legal ties to the Russian government’.
The January 9, 2017 datelined report said:
“Simonyan denied that RT’s reporting constituted propaganda or interference.
“‘Apparently,’ she wrote, ‘all foreign media organisations have to follow an approved script of acceptable coverage, lest they are accused of interference. And make no mistake, we’re not talking about neutrality. The only acceptable approach was, “Support Clinton, attack Trump”.
“‘The alternative is that they would have to reckon with the fact that RT’s reporting often reflects the reality on the ground, in the US and elsewhere, much better than the mainstream media.
“‘How else to explain years of totally out-of-touch coverage that failed to acknowledge the momentum behind not just Trump but Bernie Sanders, leaving mainstream media journalists and punditry collectively speechless on 9 November?’
“Simonyan declined to address why US intelligence agencies would identify RT’s ‘importance to the Kremlin as a messaging tool and indicate a Kremlin-directed campaign to undermine faith in the US government and fuel political protest’.
“That question, she wrote, was ‘among the many, many other questions left unanswered by their report, for instance about actual evidence supporting their judgments. So far they haven’t provided any intel aside from up-to-a-decade-old, publicly available interviews and obsolete but likewise public data.’
“Simonyan said RT was no different from other state-sponsored broadcasters.
“She wrote: ‘I think the fact that the BBC World Service, Germany’s Deutsche Welle and the US Broadcasting Board of Governors receive considerably more funding than RT (BBG nearly three times as much!) to get their respective countries’ points of view across to a global audience, points to a fact that media-political establishments of the United States and Europe can’t let go of the monopoly on messaging.’
“Simonyan claimed proof of this lay in the Guardian’s own endorsement of Clinton.
“‘Somehow,’ she wrote, ‘nobody is raising alarm over British interference in the US elections when the Guardian published an actual endorsement of a foreign country’s candidate (Don’t vote for Trump, elect Clinton).’
“Guardian US is a US-registered media company and subsidiary of the Guardian.
“‘You had nearly all the US media in the bag for Clinton,’ Simonyan continued, ‘all the pundits prophesising a virtual coronation for several years, and an outsider won regardless.
“‘What’s obvious is that the US has a very imperfect system, and yet its leaders are obsessed with lecturing the rest of the world on how to organize their affairs.’”

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s